rörmokareVi har nog alla varit i behov av en hantverkare någon gång, och om man inte själv har kunskap från tidigare erfarenheter ställer man sig oftast samma frågor. Hur får jag tag på en bra hantverkare? Vad ska jag tänka på när jag anlitar en hantverkare? Hur vet jag att hantverkaren är pålitlig? Frågorna kan vara många, men de är också nödvändiga. Det finns måga fällor att ramla i, men man kan undvika flera problem genom att redan från början sätta sig in processen och se till att göra smarta och genomtänkta val när man ska anlita en hantverkare.

Leta stort och tänk kritiskt
Steg ett är förstås att leta efter hantverkare. Genom vänner och bekanta kan man ofta få bra tips på hantverkare som de har varit nöjda med. Annars kan man söka efter hantverkare på internet eller på yrkessidorna i telefonkatalogen. För att hitta ett bra pris bör man ta in offerter från flera olika hantverkare, både stora och små, och be dem berätta om sina tjänster och varför du ska välja just det företaget. Kontrollera alltid att hantverkaren har F-skattesedel och dubbelkolla detta hos Skatteverket. Kontakta också Kronofogden för att se till att företaget inte har några skulder. Skulder kan innebära en risk att företaget går i konkurs innan arbetet är klart.

Be om referenser
Priset är en viktig faktor, men man bör inte låta det ekonomiska styra allt. Det finns både bra och dåliga hantverkare, och låter priset för bra för att vara sant kan det ibland också vara det. Dock behöver inte priset på något sätt spegla hur seriös hantverkaren är. Även dyra hantverkare kan vara dåliga, och för att öka chanserna att bli nöjd ska du be om referenser. Ett företags kunder är dess bästa reklam, om de är nöjda vill säga, och genom att prata med tidigare kunder kan du få en uppfattning om hur företaget arbetar och vad du kan förvänta dig att få. Fråga till exempel om slutresultatet blev som planerat och om tidsplanen höll. På samma sätt kan ett företag med missnöjda kunder enkelt bespara dig tid och pengar genom att välja bort det företaget direkt.

Skriv avtal
För att du och hantverkaren ska vara överens om vad det är som ska göras är det viktigt att skriva ett avtal där alla viktiga punkter ingår. Saker som ska finnas med är till exempel vad som ska utföras, vad det kommer att kosta och vilken tidsplan som finns. En annan sak som bör finnas med på avtalet är vad som sker om någon del av arbetet försenas. Det förhindrar missförstånd och gör det betydligt enklare för dig att få rätt vid en eventuell reklamation. Ett ordentligt avtal är mycket bättre än en handskriven lapp. Det finns standardformulär att använda för ändamålet. Om en extra beställning skulle ske under arbetets gång är det viktigt att även den förs in i avtalet, så att inga missförstånd kan uppstå angående pris eller arbetets omfattning.

Betala aldrig i förskott
Du ska bara betala för det arbete du är nöjd med. Du har rätt att hålla inne så mycket pengar som det kostar att åtgärda felet, men summan måste vara rimlig i förhållande till felet. Om hantverkaren har gjort ett dåligt jobb, eller inte gjort det ni kommit överens om, ska du i första hand framföra dina klagomål direkt till den berörda hantverkaren. Bestrid alltid en faktura skriftligt, lämna ditt bestridande till hantverkaren och behåll en kopia. Steg två är att vända sig till konsumentvägledningen i kommunen, och i sista hand kan man ta hjälp av Allmänna reklamationsnämnden. Se till att alltid begära ut kvitton och att spara dem.